Geomarketing cz. I. Co to jest? Do czego służy?
9 lat temuGeomarketing jest to dziedzina, która integruje inteligencję i warsztat geograficzny z zagadnieniami wchodzącymi w zakres dyscypliny jaką jest marketing.
Pozwala dostarczyć wiele ważnych informacji wszędzie tam, gdzie przemieszczanie się, zagospodarowanie przestrzenne, dystrybucja i sprzedaż są kluczowymi czynnikami wyboru lokalizacji.
Geomarketing wymaga znajomości geografii i badań rynkowych, jak również różnego rodzaju analiz i modelowania. Najefektywniejszym i najlepszym narzędziem, w którym profesjonalna analiza geomarketingowa może zostać przeprowadzona są systemy informacji geograficznej (GIS). Pozwalają one na integrację wszystkich kryteriów, ich przetworzenie, zanalizowanie i modelowanie, a w końcu na wizualizację wyników w formie map cyfrowych, które są łatwe do zrozumienia.
Modelowanie optymalnej lokalizacji jest szczególnie istotne podczas wprowadzania na rynek nowych produktów (obiektów) w konkurencyjnym środowisku. Konieczne wtedy jest aby zrozumieć, która lokalizacja będzie optymalna, biorąc pod uwagę rozkład liczby ludności, możliwość dojazdu, wolne grunty, oddziaływanie konkurencji itp. Taka złożona, wielokryterialna analiza pozwala dokonać zrównoważonej decyzji w sprawie pożądanej lokalizacji docelowej. Z modelowaniem lokalizacji związane jest także modelowanie formatu np. sklepu czy banku, oraz asortymentu, pozwalające zmaksymalizować rentowność jednostki.
Podstawą, na której opiera się każda profesjonalnie przeprowadzona analiza geomarketingowa są różnego rodzaju analizy cząstkowe oparte o metody przestrzenno-statystyczne. Ich zadaniem jest analizowanie różnego rodzaju kryteriów mogących wpływać na funkcjonowanie danego obiektu, a w konsekwencji dostarczenie informacji na temat efektywności projektowanej, planowanej lub istniejącej działalności. Kluczowe przy tym jest założenie, że w zasadzie każda działalność gospodarcza posiada swoje konkretne ulokowanie w przestrzeni. Czyli to cechy tej konkretnej przestrzeni w dużym stopniu determinują funkcjonowanie tej działalności, oraz jakość tego funkcjonowania.
W zakres analizy geomarketingowej może wchodzić wiele różnego rodzaju analiz, a która analiza ostatecznie zostanie zastosowana zależy od przedmiotu opracowania, jego celu i wymaganego zakresu oraz dostępnych danych. Trzeba przy tym pamiętać, że poziom analiz geomarketingowych stale wzrasta, wraz ze wzrostem ilości i jakości danych oraz możliwości oprogramowania do modelowania i analiz przestrzenno-statystycznych.
Geomarketing to dziedzina posiadająca ogromny potencjał. Szczególnie w Polsce gdzie jego wykorzystanie obecnie jest bardzo niewielkie. Prawdopodobnie wynika to z nieznajomości tego rodzaju rozwiązań, oraz z nieznajomości narzędzie analitycznych, dzięki którym zaawansowana analiza geomarketingowa może zostać wykonana.