Geomarketing cz. II. Segmentacja rynku
9 lat temuW geomarketingu jednym z kluczowych pojęć jest pojęcie segmentacji. Segmentacja może dotyczyć zarówno samego przedsiębiorstwa jak i rynku.
Z punktu widzenia analizy geomarketingowej szczególnie istotna jest rola segmentacji rynku, która polega na podziale rynku na segmenty. Można ją podzielić na segmentację demograficzną i segmentację geograficzną.
Segmentacja demograficzna – polega na podziale rynku na grupy nabywców według takich kryteriów, jak wiek, płeć, wykształcenie, zawód, siła nabywcza, wyznanie, rasa, narodowość itp. Grupy te mogą wymagać odmiennych produktów lub odmiennych podejść marketingowych.
Ryc. 1. Segmentacja demograficzna.
Źródło: opracowanie własne.
Segmentacja geograficzna – polega na podziale rynku na różné mniejsze jednostki geograficzne (obszary). Opiera się na założeniu, że ludzie żyjący w określonej ekonomicznej i społecznej przestrzeni legitymują się podobnym stylem i poziomem życia, a przez to ujawniają także podobną siłę nabywczą i strukturę popytu.
Ryc. 2. Segmentacja geograficzna.
Źródło: opracowanie własne.
Doświadczenie wskazuje, że warto, a wręcz należy stosować różné kryteria zarówno pojedynczo jak i w kombinacjach, tak aby znaleźć najlepszy sposób na rozpoznanie struktury rynku. Ponadto w niektórych przypadkach optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie kilku poziomów segmentacji, czyli np. w pierwszym etapie następuje podział rynku na większe jednostki np. regiony lub powiaty (makrosegmentacja), w drugim etapie następuje podział wewnątrz wydzielonego wcześniej obszaru według innych kryteriów (mikrosegmentacja).
Po zakończeniu procesu segmentacji trzeba dokonać oceny atrakcyjności poszczególnych segmentów, a następnie wybrać te spośród nich, które będą obsługiwane jako rynki docelowe.
Różné są podejścia co do zastosowania segmentacji rynku – firmy mogą w ogóle nie stosować segmentacji, mogą dokonywać segmentacji całkowitej lub wybrać wyjście pośrednie. Ponadto firma, która wykorzystuje segmentację, może podjąć działalność na jednym, kilku lub wszystkich wydzielonych obszarach, uwzględniając różnice w potrzebach i oczekiwaniach klientów.