Model Huff’a – analiza konkurencji
9 lat temuModel grawitacji względnej Huff’a jest to jeden z najbardziej znanych i powszechnie uznanych w świecie modeli ciążenia konsumentów do ośrodków handlowych.
Wyraża prawdopodobieństwo wyboru danego miejsca zakupów spośród konkurujących ze sobą ośrodków.
Umożliwia obliczenie prawdopodobieństwa, że konsument zamieszkały we wskazanym regionie zrobi zakupy w danym sklepie.
Na podstawie modelu Huff’a możliwe są także inne obliczenia, takie jak:
- liczba konsumentów w regionie, która prawdopodobnie przemieści się do danego sklepu
- przewidywane wydatki, które zostaną wydane ze wskazanego regionu w danym sklepie
- całkowita sprzedaż w każdym sklepie w całym badanym obszarze
- udział w rynku każdego sklepu
Możliwości zastosowania tego modelu przedstawione zostały na przykładzie analizy obszarów ciążenia sklepów wielkopowierzchniowych w Jastrzębiu Zdroju. Analiza ta opracowana została we współpracy z firmą WBDATA i dotyczyła oceny planowanego miejsca lokalizacji nowego sklepu wielkopowierzchniowego.
Ryc. Obszary ciążenia konsumentów poruszających się pieszo do sklepów wielkopowierzchniowych w Jastrzębiu Zdroju wyznaczone na podstawie modelu Huff’a.
Oprócz zasięgu obszarów oddziaływania, zastosowanie modelu Huff’a pozwala na określenie przewidywanej liczby klientów, przewidywanych wydatków oraz przewidywanego udziału w rynku. Charakterystyki te wyliczono również dla modelowanego obszaru i przedstawiono poniżej.
Ocena rezultatów zastosowania modelu wskazuje, że największy obszar oddziaływania konsumentów poruszających się pieszo posiada jedyny hipermarket w obszarze analizy, czyli Carrefour. Konsekwencją tego jest także jego dominacja w zakresie liczby klientów, przewidywanych wydatków i udziału w rynku.
Przewidywana liczba klientów, którzy z prawdopodobieństwem minimum 50% będą klientami sklepu Xmarket1 wynosi 330. Jest to wartość niewiele mniejsza od mediany dla całej grupy sklepów wielkopowierzchniowych, która wynosi 386 os./sklep i dużo mniejsza od średniej, która wynosi 983 os./sklep.
Przewidywana liczba klientów wszystkich sklepów wielkopowierzchniowych wynosi ponad 18,6 tys. Wartość tą można utożsamiać z liczbą osób, które mają już wybrany preferowany przez siebie sklep. Ich pozyskanie przez Xmarket1 będzie znacznie trudniejsze, od konsumentów „nieprzyporządkowanych” do żadnego sklepu.
Przewidywane wydatki mieszkańców obszaru objętego analizą we wszystkich sklepach wielkopowierzchniowych wyniosą razem 186,7 mln zł, przy czym w samym Xmarket1 – 3,3 mln zł. Wynika z tego, że Inwestor na starcie może liczyć na to, że 1,7% wszystkich wydatków, wydanych we wszystkich sklepach wielkopowierzchniowych, zostanie wydane w Xmarket1. Biorąc pod uwagę wszystkie wydatki w handlu detalicznym w całym obszarze, odsetek dla Xmarket1 wynosi 0,3%.
Przewidywane wydatki mieszkańców obszaru objętego analizą we wszystkich sklepach detalicznych wyniosą razem 1,018 mld zł.
Udział w rynku danego sklepu równy jest łącznej spodziewanej sprzedaży danego sklepu podzielonej przez łączną sprzedaż wszystkich sklepów. Udział Xmarket1 w całym rynku, szacowanym na ponad 1 mld zł, przewiduje się na poziomie 0,32%. Udział wszystkich sklepów wielkopowierzchniowych w rynku przewiduje się zaś na 18,33%.