Lokalizacja nowego obiektu handlowego – jak znaleźć najlepszą?
9 lat temuJesteśmy obecnie na etapie finalizowania prac nad wypracowaniem autorskiej metodyki poszukiwania optymalnej lokalizacji nowego obiektu handlowego w wybranym obszarze. Opracowywana metodyka oparta jest na założeniu, że najważniejszym czynnikiem, mającym wpływ na funkcjonowanie obiektu handlowego jest otoczenie miejsca, w którym jest on zlokalizowany.
Przygotowywana metodyka zakłada, że skoro to otoczenie powoduje, iż istniejący obiekt dobrze prosperuje, to szukając nowych lokalizacji należy poszukać miejsca podobnego lub lepszego.
Opisywane założenie jest podstawą budowania udokumentowanych naukowo modeli wsparcia decyzyjnego, które choć są powszechnie stosowane w państwach uznanych za rozwinięte gospodarczo, w polskich warunkach wciąż są mało znane. Nie opieramy się przy tym na przypuszczeniach, ale na sprawdzonych w świecie metodach naukowych, wspartych oprogramowaniem GIS.
Podstawą przygotowanej przez nas metodyki są kryteria oceny lokalizacji, które w założeniu mają być sparametryzowanym odzwierciedleniem rzeczywistości – przyjmujemy zasadę, że intuicja jest użyteczna, dopóki jest zgodna z rozumem. Prace testowe dotyczą poszukiwania najlepszych miejsc do lokalizacji nowego punktu bukmacherskiego zakładu sportowego w mieście Częstochowa.
Wśród zastosowanych kryteriów są:
- rozmieszczenie potencjalnych klientów
- nasycenie konkurencji
- nasycenie generatorów ruchu
- dostępność przestrzenna w ruchu pieszym
- dostępność przestrzenna komunikacją publiczną
- dostępność przestrzenna w ruchu samochodowym
- potencjał ekonomiczny obszaru
Prace nad przygotowaniem metodyki obecnie jeszcze trwają, ale na tym etapie wydaje się, że wypracowana metoda będzie efektywnym narzędziem do wyznaczania lokalizacji dowolnych obiektów handlowych.