Potencjał lokalizacji/przydatność obszaru
9 lat temuNajważniejszym czynnikiem, mającym wpływ na funkcjonowanie obiektu handlowego jest otoczenie miejsca, w którym ten obiekt funkcjonuje/będzie funkcjonował. W celu oceny potencjału tego otoczenia optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie tzw. modelu scoringowego.
Jest to model oceny, mający za zadanie określenie stopnia przydatności obszaru dla danego celu. Jego zasada działania polega na podziale obszaru badania na mikro jednostki analityczne i wyliczeniu wartości wskaźnika potencjału dla każdej z tych jednostek analitycznych.
W badaniach lokalizacji stosowanych przez DATAGIS.PL podstawą każdego modelu scoringowego jest dobór odpowiednich kryteriów użytych do oceny potencjału obszaru. Dobór kryteriów zależy od celu i zakresu analizy oraz dostępności odpowiednich danych źródłowych.
Przykładowe kryteria:
- Rozmieszczenie potencjalnych klientów
- Odległość do konkurencji
- Odległość do generatorów ruchu
- Dostępność przestrzenna w ruchu pieszym
- Dostępność przestrzenna w ruchu samochodowym
- Dostępność komunikacją publiczną
- Potencjał ekonomiczny
- Ilość miejsc parkingowych
Kryteria poddawane są procesowi standaryzacji (metodą normalizacji lub funkcji rozmytych) i dla każdego z nich przyporządkowywana jest odpowiednia waga (metodą porównania parami). Zastosowana metoda nazywana jest Ważoną Kombinacją Liniową (ang. WLC – Weighted Linear Combination), a jej wyniki stanowią dane wejściowe do analizy sąsiedztwa, opartej o procedurę tzw. ruchomego okna. Procedura ta pozwala na określenie potencjału nie tylko samego miejsca, w którym zlokalizowany jest obiekt, ale przede wszystkim jego otoczenia.
W wyniku opisanych procedur otrzymujemy mapę potencjału/przydatności obszaru do lokalizacji analizowanych obiektów.
Przykładowa mapa potencjału:
Zastosowana metoda zakłada, że otoczenie rekomendowanych lokalizacji musi charakteryzować się podobnymi lub lepszymi parametrami od otoczenia najlepszych istniejących lokalizacji (tzw. lokalizacji modelowych).