Analizy i modele dostępności transportowej
Wykonujemy analizy i modele mające na celu określenie dostępności transportowej (dostępności przestrzennej) do danego obiektu lub miejsca z innych obiektów (miejsc).
Wykonywane są w środowisku GIS i dzielimy je na analizy kosztów przemieszczania i analizy sieciowe.
Analiza kosztów przemieszczania
ANALIZA KOSZTÓW PRZEMIESZCZANIA (cost surface analysis) polega na wyliczeniu „kosztu” podróży miedzy dwoma dowolnymi miejscami. Oparta jest o rastrowy format danych – siatka rastrowa pokrywa cały obszar badań, a każda komórka rastra charakteryzowana jest przez koszt przejazdu przez nią. Tym kosztem może być czas wyrażony w minutach. Zasada działania metody polega na tym, że zliczany jest skumulowany czas przemieszczania się do danego miejsca docelowego z każdego dowolnego miejsca (z każdej komórki rastra) .
Analiza sieciowa
ANALIZA SIECIOWA (network analysis) służy do określenie dostępności w oparciu o istniejącą/planowaną sieć transportową.
W jej skład wchodzi:
- wyszukanie najkrótszej trasy - czyli znalezienie najkrótszej trasy pomiędzy obiektami
- wyszukanie optymalnej trasy - czyli znalezienie optymalnej trasy pomiędzy obiektami
- wyznaczenie stref zasięgu przestrzennego - czyli wyznaczenie zasięgu z wybranego obiektu na podstawie czasu dojazdu lub odległości
- wyszukanie wybranych obiektów - czyli wyszukanie obiektów położonych w zadanej odległości lub czasie dojazdu,
- wygenerowanie matrycy pochodzenie - przeznaczenie - czyli wygenerowanie macierzy powiązań pomiędzy obiektami
- rozwiązanie problemu komiwojażera - czyli znalezienie najkrótszej trasy, która przechodzi przez wszystkie obiekty dokładnie raz i wraca do obiektu pochodzenia
- stworzenie sieci pomiędzy obiektami - czyli połączenie wszystkich obiektów w sieć
Wpływ na czas przemieszczania
Na czas przemieszczania się mogą wpływać różné czynniki, które zostaną ujęte w analizie. Należą do nich czynniki infrastrukturalne związane z funkcjonowaniem sieci transportowej, czynniki środowiskowe związane przede wszystkim z pokryciem i nachyleniem terenu oraz czynniki społeczno-gospodarcze – związane z gęstością zaludnienia, rodzajem zabudowy oraz z lokalizacją barier dla ruchu (zabudowy, linii wysokiego napięcia, autostrad, przejść granicznych).